Varför har vikten sådan stor betydelse?

Hej!
 
Förut hade jag den här bloggen som en vardagsblogg där jag skrev om ja, min vardag, vad jag gör och såntdär nivet? Men tänkte ha denna blogg som en blogg där jag skriver ibland,om något speciellt jag vill säga. Någon åsikt jag har, mina känslor. Ja ni vet. 
 
Men tänkte ta upp något som är något känsligt för många. 
 
Vikt
 

Hur många gånger har ni inte känt er onöjda med er kropp, siffran på vågen, kläderna som vi inte vill ha för att kläderna är för tighta/små osv. 
 
Jag tror nog alla ni har känt det någon gång,right? 
 
Jag stod och pratade med några kompisar idag om varför vikten har sådan stor betydelse. Nu gäller det här mest tjejer,men det finns även killar som är såhär. Men att killar kan tex. lyfta/bära varann eller chansa på vikten utan att dom blir sura över chansningen över vikten. De tycker inte det är någon big deal att säga hur mycket man väger,men när det kommer till tjejer jag säger inte alla tjejer men de flesta. Att chansa på en tjejs vikt kan man inte göra. Inte heller bära/lyfta, inte kommentera vikten. Och tjejen säger absolut inte hur mycket hon väger för det kan man ju inte. Absolut inte! Att ha tighta kläder går ju inte om man är onöjd med kroppen och utseendet. 
Det är många också som även tycker att dom är stora/tjocka. Men ni är förmodligen inte det,bara ni som säger det. Kanske ett dåligt självförtroende eller bara hur du ser på dig själv. Men ni alla som läser detta är förmodligen inte tjocka/stora, ni är säkert jättefina både utsida som insida. Och jag är absolut ingen perfekt exempel på vad jag precis har skrivit. Har exakt samma problem,men det är enklare att prata åt andra än att prata om sig själv.
Sen finns det ju även dom som känner att dom är för smala,väger för lite, inte kan gå upp i vikt osv. Det är förmodligen minst lika jobbigt att känna så. Eller att bli kallad olika saker,utryck bara för att man ser ut som man gör. Att bli kallad "anorexiabarn" är lika hemskt som att bli kallad "fetto". Att bli kallad saker gör det absolut inte bättre på något sätt. Om det är någon som kallar er någonting, ta inte åt er. Jag vet att det är svårt att låta bli. Men tänkt verkligen på att inte ta åt sig av något elak för det kanske stärker ditt självförtroende litegrann, och någon dag kanske du kan säga att du är stolt över din vikt, siffran på vågen och hur du ser ut?

Men som sagt,jag är inte det bästa exemplet eftersom jag är en sån som inte säger hur mycket jag väger,till någon Jag tror ingen vet längre hur mycket jag väger,har inte sagt det på ett bra tag. 
 
Du som läser,just du. Du är fin och kom ihåg det!
 
Alla ni som orkat läsa detta,yey vad bra,för det var inte meningen att det skulle bli så långt.. 
 
 


Kommentarer
sofie säger:

<3

2013-11-18 | 15:25:45
Bloggadress: http://sofiefahlstrom.blogspot.se
sofie säger:

<3

2013-11-18 | 15:25:47
Bloggadress: http://sofiefahlstrom.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback